رقم المشاركة : [ 2  ]
قديم 22-04-2012, 05:45 AM
رقم العضوية : 149
بلد الإقامة : egypt
تاريخ التسجيل : Oct 2011
عدد المشاركات : 4,248

phero is on a distinguished road
غير متواجد
 
افتراضي
 

نكمل ما بداناه
دلوقتى بنقول ترابط عملات ايه يا عم الحج انت بتجيب حاجه تخسر انا هاروح انام احسن ههههه
اقوله شوف الاول والتجربه خير برهان
احنا عارفين ان اليورو والباوند من العملات الى الناس بتحبها او اكترنا بندخل فيها
طيب هل ممكن نهدج بينهم ونقول لو دا خسر دا هايكسب؟ اقوله ايوه ودا بقى الترابط
ههههه سبحان الله عرفها بس مش عارف يشتغل عليها صح
اليورو والباوند من العملات المترابطه مع بعض بحكم العشره الى بنهم زى ما بيقولو
طيب ازاى نستغل دا
نشرح حاجه بسيطه
دلوقتى انا (شريت اليورو) معنى كده بعت الدولار
وكمان روحت( بايع الباوند) معنى كده انى اشتريت الدولار
دا اسمه هيدج بين العملات ( والارتباط بنهم عشان الدولار طرف بينهم)
اولا : احنا لما بندخل مش بندخل عشوائى بندخل تبع قواعد واسس
واول حاجه فيها نعرف مقدار الترابط بينهم ازاى
نشوف الصوره الى جايا توضح


نلاحظ ان اليورو مع الباوند مترابطين صح عرفنا كده بس هلانقى هنا مقدار الترابط اقل من 75% يبقى مش هاندخل النهارده
اليورو ين مع دولار ين فى ترابط قوى اهو واعلى من 75%
النيوزلاندى مع الخرووف(الاسترالى) برضه فى ترابط قوى وفوق مستوى 75%
=====================
يبقى عرفنا اننا بنشوف مقدار الترابط قبل ما ادخل على العملات
واول ازواج نتعرض ليها

اليورو/دولار مع الباوند/دولار
اليورو/ين مع الدولار/ين
الينوزلاندى مع الخروف(الاسترالى)
ملاحظة : اهم شىء يكون الترابط بين العملاتين ايجابى وليس بالسالب لان الايجابية تدل على سير العملتين فى اتجاه واحد اما السالب يعنى فى اتجاهين متعاكسين ويكونو اكبر من 75% حتى يكون الترابط قوى

 

 

 

 

 

 

الصور المرفقة
نوع الملف: jpg شرح.JPG‏ (63.1 كيلوبايت, المشاهدات 350)


توقيع phero
إذا أهمّك أمر غيرك، فـأعلـم بأنّـك ذو طبعٍ أصيـل ..
- وإذا رأيت في غيرك جمـالاً ، فأعلم بأنّ داخلك جميل..
- وإذا حافظت على الأخوة، فأعلم بأنّ لك على منابر النور زميـل.....
- واذا راعيتَ معروف غيرك، فأعلم بأنّك للوفاء خليل
((االشيخ الشعراوى)


http://alkindyfx.com/vb/image.php?type=sigpic&userid=149&dateline=13240007  47

 

 



  رقم المشاركة : [ 3  ]
قديم 22-04-2012, 06:10 AM
رقم العضوية : 149
بلد الإقامة : egypt
تاريخ التسجيل : Oct 2011
عدد المشاركات : 4,248

phero is on a distinguished road
غير متواجد
 
افتراضي
 

طبعا الجزء دا يعلمنا فائده الهيدج الى الناس بتخاف منه
وكم انه عامل الامان لكل المضاربين فى السووق وسر كبير فى الفوركس الى يتقنه ما بيخسر ابدا
حتى فى سوق الاسهم بيعملو هيدج لتحجيم حجم الخساره ههههه بيقلدونا ولاد الايه
الفكره هنا ازاى نطور نفسنا مع كل معلومه جديده عشان كده خليت الموضوع ورشة عمل
حتى يستفاد الجميع ونجمع الافكار بعد ما هانكمل كل ما فى جعبتنا من المعلومات وطرق التعامل مع العملات وساعتها هاندخل بصدرنا السووق بس حط ورق جرنان عشان مش تاخد برد ههههه

شوفو كشف حساب لى فى الصوره التاليه


طبعا دى تجربه عشان اوريكو ازاى مكسبها مع العلم انا مكنتش بشوف الاوردات بسبها تجيب مكسبها مع نفسها وشايفين اللوت الى داخل بيه عشان اداره راس المال الناس الى بتخاف
احنا لسه بنسخن بس عشان لسه فى حاجات كتيييييييييييييييير وطريقه الاسترتاجيه وطرق العمل باذن الله وندخل امتى وامتى مش ندخل كل الحاجات دى وربنا يوفق الجميع

 

 

 

 

 

 

الصور المرفقة
نوع الملف: jpg كشف حساب.JPG‏ (80.4 كيلوبايت, المشاهدات 341)


توقيع phero
إذا أهمّك أمر غيرك، فـأعلـم بأنّـك ذو طبعٍ أصيـل ..
- وإذا رأيت في غيرك جمـالاً ، فأعلم بأنّ داخلك جميل..
- وإذا حافظت على الأخوة، فأعلم بأنّ لك على منابر النور زميـل.....
- واذا راعيتَ معروف غيرك، فأعلم بأنّك للوفاء خليل
((االشيخ الشعراوى)


http://alkindyfx.com/vb/image.php?type=sigpic&userid=149&dateline=13240007  47

 

 



  رقم المشاركة : [ 4  ]
قديم 22-04-2012, 05:49 PM
رقم العضوية : 197
بلد الإقامة : مصــــــــــــــــــــر
تاريخ التسجيل : Oct 2011
عدد المشاركات : 718

Cleric is on a distinguished road
غير متواجد
 
افتراضي
 



والله ياعم اسلام انا كنت بحب الموضوع ده جدا

وكان دائما الباوند يسبق اليورو فى الحركه بدقائق

وبالتالى اشترى اليورو او ابيعه مع حركه اخوه

لحد الاسبوع اللى فات ده يوم الاربعاء الساعه 10 الصبح

بقا اخوانا الباوند شارخ لفوق واليورو مصمم انه ينزل بكل قوته

كانت ساعه جميله والظاهر انهم مشيو بالمثل اللى بيقول ان كنتوا اخوات اتحسبو

 

 

 

 

 

 



توقيع Cleric

 

 



  رقم المشاركة : [ 5  ]
قديم 22-04-2012, 05:50 PM
رقم العضوية : 149
بلد الإقامة : egypt
تاريخ التسجيل : Oct 2011
عدد المشاركات : 4,248

phero is on a distinguished road
غير متواجد
 
افتراضي
 


نبدأ فى شرح الاستراتجية على بركة الله

العمله: EUR-USD&GBP-USD
الفريم: 5MIN
المؤشر:Stochastic different pairs 1.1

طريقه العمل
1- الذهاب لموقع
http://www.forexticket.co.uk/en/tools/01-01-correlation
لمعرفه الترابط الايجابى بين العملات ويجب ان يكون اكثر من 75% على شارت الديلى
2- افتح شارت 5 MIN
3- وضع مؤشر الاستوكاستك المعتمد لدينا لاستراتجيه
الشراء من مستوى (20) والبيع من مستوى (80)
اغلاق الربح عند مستوى (50)

[IMG]http://alkindyfx.com/vb/attachment.php?
attachmentid=1565&stc=1&d=1335102697[/IMG]


[IMG][/IMG]


 

 

 

 

 

 

التعديل الأخير تم بواسطة phero ; 29-05-2013 الساعة 07:53 PM.


توقيع phero
إذا أهمّك أمر غيرك، فـأعلـم بأنّـك ذو طبعٍ أصيـل ..
- وإذا رأيت في غيرك جمـالاً ، فأعلم بأنّ داخلك جميل..
- وإذا حافظت على الأخوة، فأعلم بأنّ لك على منابر النور زميـل.....
- واذا راعيتَ معروف غيرك، فأعلم بأنّك للوفاء خليل
((االشيخ الشعراوى)


http://alkindyfx.com/vb/image.php?type=sigpic&userid=149&dateline=13240007  47

 

 



  رقم المشاركة : [ 6  ]
قديم 22-04-2012, 06:05 PM
رقم العضوية : 149
بلد الإقامة : egypt
تاريخ التسجيل : Oct 2011
عدد المشاركات : 4,248

phero is on a distinguished road
غير متواجد
 
افتراضي
 

نيجى لشرح المؤشر وهوا بالمرفقات

Stochastic different pairs 1.1



الاختيار الى امامنا بنغير العمله التانيه يعنى انا دلوقتى فتحت شارت اليورو
هحتاج اجيب العمله التانيه الى هيا الباوند تمام فا هاكتبها زى ما موجود فى الصوره وهكذا مع باقى الازواج

طبعا الطريقه سهله فى استخدامه بنبيع من مستوى ] نبيع من مستوى 80 وبنتشرى من مستوى 20
طبعا المؤشر ليه خطين واحد احمر والتانى ازرق اقف على اى خط هلاتقى اسم الزوج كاتبه ليك باضافه المستوى السعرى الى عنده
الخط الى يجيب اى مستوى مثلا 80 هادخل العمله بيع والعمله التانيه
شرا

تحياتى ونكمل المشاركه القادمه

 

 

 

 

 

 

التعديل الأخير تم بواسطة phero ; 29-05-2013 الساعة 07:53 PM.


توقيع phero
إذا أهمّك أمر غيرك، فـأعلـم بأنّـك ذو طبعٍ أصيـل ..
- وإذا رأيت في غيرك جمـالاً ، فأعلم بأنّ داخلك جميل..
- وإذا حافظت على الأخوة، فأعلم بأنّ لك على منابر النور زميـل.....
- واذا راعيتَ معروف غيرك، فأعلم بأنّك للوفاء خليل
((االشيخ الشعراوى)


http://alkindyfx.com/vb/image.php?type=sigpic&userid=149&dateline=13240007  47

 

 



  رقم المشاركة : [ 7  ]
قديم 22-04-2012, 06:24 PM
رقم العضوية : 90
بلد الإقامة : UAE
تاريخ التسجيل : Sep 2011
عدد المشاركات : 538

ماجد58 is on a distinguished road
غير متواجد
 
افتراضي
 

تمام التمام يا فندم
شرح وافي ومفيد

 

 

 

 

 

 



  رقم المشاركة : [ 8  ]
قديم 22-04-2012, 06:28 PM
رقم العضوية : 1431
بلد الإقامة : jordan
تاريخ التسجيل : Jan 2012
عدد المشاركات : 2,605

ali88 is on a distinguished road
غير متواجد
 
افتراضي
 

يسلموا ياسمسم
انا من زمان كنت افتش على هيك موضوع
قرأته هلأ روؤس اقلام لانه عندي شغله و باليل ان شاء الله بتعمق فيه و بشوف اذا عندي اسئلة

 

 

 

 

 

 



توقيع ali88
ان عشت فعش حرا او مت كلأشجار وقوفا


 

 



  رقم المشاركة : [ 9  ]
قديم 22-04-2012, 06:29 PM
رقم العضوية : 149
بلد الإقامة : egypt
تاريخ التسجيل : Oct 2011
عدد المشاركات : 4,248

phero is on a distinguished road
غير متواجد
 
افتراضي
 

هانوضح طرق الدخول الصحيحه



اهم شىء يا جماعه ان يكون الخطين بعدين عن بعض عشان هلاتقى فى diff فووق يعنى الاختلاف كبير ودا يطمنا ان الاوردرات تمشى فى اتجاها الصحيح
طيب واحد يقولى افرض خط لمس والتانى لا؟ اقوله مش مشكله المهم اى واحد يلمس تاخد حسب المكان الى يبقى فيه والعمله التانيه عكسه
محدش يقولى الاتنين مثلا عند مستوى ال80 او ال20 اابيع واحد واشترى التانى اقوله لالالالالا

استنى لحد ما يبقو فى مناطق مناسبه تسمح باخد الاورد صح
وربنا يوفق الجميييع

هانفتح الاسئله والاستفسارات

 

 

 

 

 

 

التعديل الأخير تم بواسطة phero ; 29-05-2013 الساعة 07:53 PM.


توقيع phero
إذا أهمّك أمر غيرك، فـأعلـم بأنّـك ذو طبعٍ أصيـل ..
- وإذا رأيت في غيرك جمـالاً ، فأعلم بأنّ داخلك جميل..
- وإذا حافظت على الأخوة، فأعلم بأنّ لك على منابر النور زميـل.....
- واذا راعيتَ معروف غيرك، فأعلم بأنّك للوفاء خليل
((االشيخ الشعراوى)


http://alkindyfx.com/vb/image.php?type=sigpic&userid=149&dateline=13240007  47

 

 



  رقم المشاركة : [ 10  ]
قديم 22-04-2012, 06:35 PM
رقم العضوية : 179
بلد الإقامة :
تاريخ التسجيل : Oct 2011
عدد المشاركات : 1,128

ملاك is on a distinguished road
غير متواجد
 
افتراضي
 

ما شاء الله عليك
موفق بالاستراتيجية
بارك الله فيك
ارفقهاااااااا بالمكتبة
بشرح بسيط ووضع الربط كما سبق
لمتابعة الاستراتيجية بالتوفيق اخي

 

 

 

 

 

 



توقيع ملاك
عندما يهاجم النسر من الغربان
فإنه لا يتعارك معها
و لكنه يرتفع و يحلق
لا تنشغل بإيذاء من اذوك و لا شتم من شتمك
و لكن اعمل و اجتهد لترتفع للأعلى و تحلق فوقهم
اصعب مافي الحياة ان يموت حبك في قلوب الاخرين قبل ان يموت حبهم في قلبك
اعتزل الاشراف واكون طالبة الاكاديمية

 

 




مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
لكسر, ورشــــة, البلانكو, العملات


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة




 
إعلانات





الساعة الآن 08:49 PM



Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Ads Organizer 3.0.3 by Analytics - Distance Education

جميع الحقوق محفوظة لـ منتديات الكندي للتدريب والإستشارات المالية -